רג'נרון מגיע לישראל: ממחר (ה') יתחילו קופות החולים לתת לחולים מסוימים את קוקטייל הנוגדנים, שמחקרים הוכיחו כי הוא מונע הידרדרות קשה אצל חולי קורונה שנמצאים בסיכון גבוה. התרופה תינתן בישראל בעקבות פרסומים בנושא ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
קראו עוד:
רגע לפני שהמבצע יוצא לדרכו, הנה התשובות לכל השאלות הבוערות.
3 צפייה בגלריה
רג'נרון תרופה לקורונה
רג'נרון תרופה לקורונה
התרופה רג'נרון. תינתן בארץ בעקבות פרסומים ב-ynet וב"ידיעות אחרונות"

מהי התרופה של רג'נרון?

רג'נרון, ובשמה הרפואי REGN-COV2, היא קוקטייל המכיל שני סוגים של נוגדנים מנטרלים. היא ניתנת בעירוי ונועדה לבלום את התפשטות הנגיף במערכת הנשימה ולמנוע את כניסתו לתאים נוספים.
התרופה חייבת להינתן בשלב מוקדם של המחלה, שבמהלכו יכולים הנוגדנים המנטרלים לעכב את המשך התפשטות הנגיף. מתן מאוחר מדי אינו יעיל, שכן אז נכנסים לפעולה תאי דם לבנים מסוג T, שתפקידם להשמיד את הנוגדנים שכבר חדרו לתא. מחקרים הראו כי התרופה עשויה להפחית בשיעור של עד 70% את ההידרדרות במצבם של החולים.

מה בדיוק עושה התרופה בגוף?

"חיילי הקו הראשון" של מערכת החיסון אמורים לזהות את נגיף הקורונה, לנטרל אותו ולסמן לתאי דם לבנים להגיע ולחסל את הנגיף. הנוגדנים הסינתטיים שבתרופה אמורים להחליף את הנוגדנים שלא נוצרו בגוף החולה: הם מוחדרים לזרם הדם דרך צנתר, ומשם מתחילים להתפשט בגוף.
כשהם נתקלים בנגיף הקורונה, הם נקשרים אליו, מנטרלים אותו ומונעים ממנו לחדור לתאים נוספים. תאי דם לבנים מסוג T מגיעים ומחסלים את הנגיף שסומן על ידי הנוגדנים. ראו איור:

איך ניתנת התרופה?

הטיפול ניתן באמצעות עירוי על ידי רופא ואחות המגיעים לבית המטופל כשהם ממוגנים בצורה מלאה, או בבית חולים, אם מדובר בחולה מאושפז. לאחר הכנה של העירוי והחדרת צנתר הקרוי "ונפלון" לווריד המטופל, ניתן קוקטייל הנוגדנים במשך כחצי שעה. לאחר מכן משגיח הצוות על המטופל במשך כשעה נוספת.

מהן תופעות הלוואי?

ככל תרופה ביולוגית, כך גם הקוקטייל הזה עלול לגרום - במקרים נדירים בלבד - לתגובה אלרגית, ולכן הצוות הרפואי נשאר עם המטופל עד שעה לאחר העירוי לצורך השגחה. באופן כללי התרופה נמצאה בטוחה מאוד.

מי זכאי לקבל את התרופה?

התרופה מיועדת לחולי קורונה במצב קל עד בינוני, שאינם סובלים מתסמינים נשימתיים משמעותיים ושנמצאים בקבוצת סיכון להידרדרות קשה ולמוות. החישוב של הקריטריונים מתבסס על מודל שפותח בקופת חולים כללית. כל מצב מסוים מעניק נקודות. חולה שצבר שבע נקודות ומעלה, מוגדר בסיכון גבוה מאוד ונמצא ברשימת התעדוף לקבלת התרופה.

מי לא יכול לקבל את הטיפול?

העירוי אינו מתאים לחולי קורונה קשים, או לחולים הסובלים מקוצר נשימה משמעותי שכולל צורך בחמצן או סטורציה מתחת ל-94%.

איך יודעות קופות החולים מי עומד בקריטריונים?

המחשבים של הקופות ינפיקו רשימה של חולים הנמצאים בניקוד מתאים לקבלת התרופה. אנשי הקופה יבחנו אותה, וחולים שיימצאו על ידם מתאימים, יקבלו שיחת טלפון שבה יומלץ להם לקבל את הטיפול. במידה שיסכימו, יגיעו רופא ואחות לביתם ויבצעו את הטיפול.

האם צריך ליצור קשר עם רופא המשפחה כדי לקבל את הטיפול?

לא, מדובר בתהליך אוטומטי שמבצעות הקופות החל ממחר, והוא אינו קשור למרפאה שאליה שייך המבוטח. החולים המתאימים יקבלו פנייה מצוות הקורונה של הקופה. מאחר שמלאי התרופות מוגבל, בינתיים יקבלו את התרופה חולים שידורגו בסיכון הגבוה ביותר להידרדרות ושנמצאים בתחילת המחלה.